środa, 26 lutego 2014

Kierowca zawodowy

Jak zostać kierowcą zawodowym?

Zawód kierowcy, szczególnie dla młodych ludzi, to szansa na stabilizację i stałe zarobki. A jeśli zatrudnienie znajdzie się w firmie świadczącej usługi w transporcie międzynarodowym, to zdobycie konkretnych uprawnień jest również okazją do uzyskania znacznych dochodów. Droga do zawodu kierowcy nie jest prosta, bowiem wymaga ukończenia szeregu kursów i zdobycia odpowiednich kwalifikacji. A im jest ich więcej, tym większe możliwości stwarza późniejsze poszukiwanie intratnego zatrudnienia.

Prawo jazdy zawodowe

Podstawowym dokumentem, jaki musi posiadać zawodowy kierowca jest prawo jazdy, w przypadku samochodów ciężarowych kategorii C. Zakładając, że do zawodu przygotowuje się osoba, która jeździ samochodem, jest ona już również posiadaczem podstawowego prawa jazdy kategorii B, uprawniającego do prowadzenia samochodów osobowych. Jeśli takiego dokumentu nie posiada, chce prowadzić ciężarówkę lub TIR i planuje karierę od podstaw, pierwszym krokiem jest właśnie jego uzyskanie.

Podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w związku z koniecznością zdobycia prawa jazdy na samochody ciężarowe, to:
·         ukończone minimum 18, a najlepiej 21 lat,
·         posiadane prawo jazdy kategorii B.

Do wyboru kandydat na kierowcę ma następujące rodzaje prawa jazdy:
·         prawojazdy kat. C – uprawnia do prowadzenia samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także do prowadzenia ciągników i pojazdów wolnobieżnych;
·         prawojazdy kat. C+E - uprawnia do prowadzenia samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz ciągników wraz z przyczepą;
·         prawo jazdy kat. C1 - uprawnia do prowadzenia samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nie przekraczającej 7,5 t. z wyjątkiem autobusu, a także do prowadzenia ciągników i pojazdów wolnobieżnych;
·         prawo jazdy kat. C1+E - uprawnia do prowadzenia zespołu pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t., przy czym masa przyczepy nie może przekraczać masy pojazdu ciągnącego.

Szkolenia i uprawnienia zawodowe kierowców

Prawo jazdy jest dokumentem podstawowym, który potwierdza umiejętność prowadzenia samochodów, jednak nie stanowi wystarczającej podstawy do zatrudnienia czy samodzielnego wykonywania usług przewozowych. Wymagane kursy są uwarunkowane wiekiem kandydata.

·         Osoba, która ukończyła 18 lat, ale nie osiągnęła jeszcze 21 roku życia ma obowiązek zaliczyć kurs kwalifikacji zawodowej oraz zdać odpowiedni egzamin. Szkolenie tego typu to 260 godzin teoretycznych, 20 godzin zajęć praktycznych, w tym 16 godzin jazdy w ruchu drogowym i 4 godziny jazdy w warunkach specjalnych.
·         Osoba, która ukończyła 21 lat ma obowiązek ukończyć kurs kwalifikacji zawodowej w trybie przyspieszonym. Na kurs składa się 130 godzin teoretycznych, 10 godzin zajęć praktycznych, w tym 8 godzin jazdy w ruchu drogowym i 2 godzin jazdy w warunkach specjalnych.
·         Osoba, która nie ukończyła 21 lat, ale będzie jeździć jedynie samochodami odpowiednimi dla prawa jazdy kat. C1 i C1+E ma obowiązek ukończyć kurs kwalifikacji zawodowej w trybie przyspieszonym. Po ukończeniu 21 lat ograniczenia tonażowe znikają.

Podstawą do uzyskania odpowiedniego świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe jest wykonanie specjalistycznych badań lekarskich. Uprawnienia ważne są 5 lat. Po tym okresie kierowca ma obowiązek przejść 35-godzinne szkolenie okresowe ważne przez kolejne pięć lat. Do kursu kwalifikacji zawodowych i do egzaminu końcowego nie jest wymagane posiadanie prawa jazdy kat. C. Kwalifikacja dotyczy wszystkich kierowców posiadających prawo jazdy kategorii C, wydane po 10 września 2009 roku.

Badania lekarskie dla kierowców

Z uwagi na specyficzne warunki pracy w zawodzie kierowcy konieczne są szczególne predyspozycje fizyczne i psychiczne. Podobnie jak w przypadku szkoleń okresowych, tak i tutaj ważność badań obejmuje okres pięcioletni. Powtarzalność ma na celu wyeliminowanie ewentualnych zmian w stanie zdrowia wynikających z wieku czy ukrytych chorób. 

Na komplet badań składa się:
·         ocena ogólnego stanu zdrowia pod kątem takich dysfunkcji, jak choroby narządów słuchu i wzroku, zaburzenia równowagi, cukrzyca, epilepsja, choroby serca czy wysokie ciśnienie krwi, uzależnienia, stale przyjmowane leki i inne tego typu,
·         ocena sprawności ruchowej,
·         ocena stanu psychicznego,
·         badanie okulistyczne pod kątem widzenia zmierzchowego oraz zjawiska olśnienia,
·         dwuetapowe badanie psychologiczne obejmujące testy ogólne na inteligencję, cechy osobowości, temperament oraz zdolności w zakresie szybkości reakcji, koncentracji, podzielności uwagi oraz specjalistyczne badania pozwalaj kace ocenić charakter reakcji na bodźce dźwiękowe i świetlne, czy umiejętność oceny ruchu i prędkości obiektów.

Kursy specjalistyczne dla kierowców

Kierowca, który chce mieć większe szanse zarówno na zatrudnienie, jak i na zarobki powinien też ukończyć przynajmniej jeden kurs specjalistyczny, który rozszerza jego podstawowe kwalifikacje.
Poniżej lista najpopularniejszych kursów specjalistycznych.

·         Kurs ADR – pozwala na przewóz ładunków niebezpiecznych. Zdobycie uprawnień wymaga ukończenia wieku 21 lat oraz kursu doszkalającego. Szkolenie ważne jest przez 5 lat.
·         Kurs HDS – pozwala na obsługę takich urządzeń, jak hydrauliczny dźwig samochodowy. Szkolenie kończy się egzaminem państwowym przed komisją UDT. Uzyskane kwalifikacje mają charakter bezterminowy.
·         Kurs pojazdy uprzywilejowane – uprawnia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych. Egzamin kwalifikacyjny gwarantuje uprawnienia bezterminowo.
·         Kurs do obsługi UNO (nalewaki cystern) – uprawnia bezterminowo do napełniania i opróżniania zbiorników cystern z materiałów niebezpiecznych, jest zakończone egzaminem TDT.
·         Kurs przewozu żywych zwierząt – uprawnia do transportu żywego inwentarza. Licencja obowiązuje na terenie Polski oraz wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Kursy uzupełniające dla kierowców

Poza kursami specjalistycznymi, które gwarantują zatrudnienie w firmach zajmujących się specyficznymi transportami, każdy kierowca zawodowy powinien także ukończyć wspomagające szkolenia uzupełniające.

·         Szkolenie z rozliczenia i ewidencji czasu pracy kierowców – przekazujące wiedzę z zakresu ustalania grafików pracy kierowców oraz stosowania się do przepisów w zakresie czasu jazdy i odpoczynków.
·         Szkolenie z obsługi tachografów cyfrowych – przekazujące wiedzę z zakresu instalacji, obsługi i odczytywania danych z tachografów obowiązujących w samochodach powyżej 3,5 t.
·         Szkolenie z zakresu mocowania ładunków – wpajające wiedzę z zakresu bezpiecznego przewozu ładunków bez narażania ich na zsunięcie się czy uszkodzenie.
·         Wizerunek firmy – szkolenia dla właścicieli firm przewozowych.


Nie wszystkie kursy są obowiązkowe w zawodzie kierowcy jednak z uwagi na płynność rynku pracy i planowanie własnego rozwoju im więcej posiada się kwalifikacji, tym większa szansa na lepsze zatrudnienie, oraz wyższe zarobki, dlatego warto w siebie inwestować już na początku kariery.

Więcej informacji na naszej stronie: abc-szkolenia.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz